De dag verloopt volgens een structuur van vaste en variabele activiteiten.
Vaste momenten:
Vanaf 8.30 uur is er inloop. Kinderen kunnen aan hun ouders laten zien waar ze mee bezig zijn, spelen of gaan alvast verder met waar ze mee bezig waren.
Van 9.00 – 9.15/9.30 uur komen alle kinderen en het team samen, buiten of in onze gezellige huiskamer. We nemen de dag door en laten weten welke workshops/vrijwilligers/uitstapjes gepland staan en wie zich daarvoor had opgegeven. Verder worden eventuele andere mededelingen gedaan en is er gelegenheid voor kinderen om iets te vertellen wat ze graag kwijt willen.
Om 12.00 uur is er mogelijkheid tot het ophalen van heel jonge kinderen.
Om 12.00 uur lunchen we samen in ons restaurant of buiten aan de picknicktafels. Soms zijn er kinderen vóór 12 uur bezig geweest met oogsten uit de moestuin en/of eten bereiden in de keuken.
Om 14.30 uur komen kinderen en team weer samen om de dag te bespreken en af te sluiten.
Om 15.00 uur gaan alle kinderen naar huis.
Deze vaste momenten zijn er om structuur te geven en om te verbinden met elkaar. Met name rond de lunch is het vaste moment ook een rustpunt.
Tussen de vaste momenten door is ieder kind bezig met datgene wat bij hem of haar past op dat moment, vanuit het ruime ontwikkelaanbod dat we hebben. Of met activiteiten waarvoor hij of zij ingeschreven was die dag. Er kunnen ook gesprekjes met kinderen plaatsvinden en/of het groeiportfolio wordt (onder begeleiding) bijgewerkt.
Bij Flow Ontwikkelwijs stimuleren we het nuttigen van gezonde voeding. Hiervoor hebben en/of maken we onder andere een moestuin en kas, die we als gemeenschap samen verzorgen. Hierdoor worden de kinderen zich bewust van het proces van zaadje tot wortel op je bord. Ook vinden kinderen voeding waar ze zelf aan hebben meegewerkt vaak lekkerder! In de tijden dat het voedsel geoogst kan worden eten we dit ook tijdens de lunch en/of andere eet- en drinkmomenten.
Kinderen nemen in principe zelf eten en drinken mee naar school, voor de lunch en voor andere eet- en drinkmomenten. We stimuleren zoveel mogelijk gezonde voeding, maar ouders en kinderen bepalen zelf wat meegaat naar school. Als we kunnen eten van onze moestuin of kas zullen we dat van te voren aangeven. Ook als iemand thuis over heeft van bijvoorbeeld een grote oogst, dan is dat zeer welkom. We leren kinderen goed te luisteren naar hun lichaam en gevoel, en te eten en drinken naar behoefte. De (gezonde) tussendoortjes en drinken/water mogen kinderen dan ook nuttigen op momenten dat ze dat zelf willen. Ook zorgt dit voor een ononderbroken flow van de werk/leerprocessen waar kinderen zich in kunnen bevinden. We lunchen wel met de hele groep op hetzelfde moment, dit vinden we belangrijk omdat eten een sociale aangelegenheid is en het samenzijn de verbinding versterkt.
Samen leven, samen leren: contact tussen medewerkers, kinderen en ouders.
Binnen de leergemeenschap Flow Ontwikkelwijs vinden we het belangrijk dat we open, eerlijk en duidelijk met elkaar communiceren. Ook wanneer er iets niet goed voelt, mag dat gezegd worden. Het is wel belangrijk eerst altijd bij onszelf te kijken. Wat triggert ons en waarom? Eerst de emotie verwerken en als daarna nog de behoefte gevoeld wordt aan een gesprek, dan kan dat altijd. We verwachten van ieder lid van de leergemeenschap dat er altijd de intentie is om vriendelijk en positief te communiceren. Op deze manier creëren we met elkaar de veilige omgeving die zo belangrijk is voor goede communicatie.
Wij vinden het belangrijk dat er een fijne samenwerking en goede communicatie is met ouders, zodat we de kinderen kunnen bieden wat ze nodig hebben.