Leergemeenschap

Visie

Als we onze kinderen kunnen begeleiden in het worden (blijven) van autonome, gezonde, gelukkige mensen die weten wie ze zijn, wat ze willen en hoe ze dat (samen met anderen) kunnen bereiken, dan leggen we een basis voor een gelukkige, florerende samenleving. Zo’n samenleving is wat wij voor ogen hebben en wij willen kinderen begeleiden op hun weg daar naartoe.

Kinderen zijn van nature nieuwsgierig en onderzoekend. Ze staan helemaal open voor de wereld om zich heen en nemen waar vanuit hun gevoel. Deze natuurlijke staat willen wij helpen in stand houden en willen wij ze leren te gebruiken in hun ontwikkelingsgroei.

Wij willen onze leerlingen begeleiden, stimuleren, activeren en faciliteren in het volgende:

  • Leren en doen vanuit intrinsieke motivatie, dus vanuit de interesses van de leerling.
  • Leren en doen vanuit eigen leervragen en leerdoelen en daar een leerplan voor maken: zelfontdekkend en zelfsturend leren. Verantwoordelijkheid nemen over het eigen leerproces.
  • Uit je comfortzone durven stappen om nieuwe mogelijkheden te ontdekken.
  • Ontdekken wie ze zijn, wat ze kunnen, wat ze willen, wat er innerlijk speelt, wat hun krachten zijn en hoe ze deze kunnen gebruiken, mede voor de gemeenschappen waartoe ze behoren.
  • Bij jezelf blijven. Leren vertrouwen op je gevoel en daar naar luisteren en handelen. Kritisch nadenken: voelt dit als ‘waar’ voor mij? Klopt dit? In je kracht blijven staan. Je eigen, autonome, unieke zelf zijn en dit kunnen en durven uiten op een positieve manier.
  • Het nemen van verantwoordelijkheid voor jezelf en voor je interacties met anderen.
  • Zelfstandig zijn, doen en ondernemen.
  • Samenleven en -werken met anderen en je kunnen inleven in een ander. De gelijkwaardigheid van iedereen zien en daar naar handelen. Respectvol met anderen omgaan en met ieders eigenheid. Inzien dat elk individu een eigen, unieke, waardevolle bijdrage is aan het geheel. En dat dit alles ook voor jezelf geldt. Vanuit de groep kunnen denken, besluiten en handelen.
  • Leren met hoofd, hart en handen, omdat al deze gebieden – ook in samenhang met elkaar – belangrijk zijn voor een complete, gebalanceerde ontwikkeling.

Grondslag

De grondslag van ons onderwijs is gebaseerd op onze eigen levenservaringen, inzichten en waarnemingen, en die van vele anderen die wij op ons pad zijn tegengekomen.
Uit al deze ervaringen en inzichten hebben wij die aspecten gehaald waar het voor ons om gaat en ze als kernwaarden geformuleerd. Vanuit deze kernwaarden werken wij. We leven ze voor en brengen ze over aan de kinderen. Kernachtig samengevat zouden we de grondslag van ons onderwijs “BewustZIJN” kunnen noemen.

Kernwaarden:

  • We zijn eigenaar van onze eigen kracht, die we bewust gebruiken om onze wereld te creëren en navigeren.
  • We zijn ons ervan bewust dat we altijd vrije keuze en vrije wil hebben.
  • We nemen altijd de verantwoordelijkheid voor onze eigen gedachten, handelingen, acties en interacties.
  • We staan zo positief mogelijk in het leven. Als we in negativiteit vervallen, herpakken we onszelf zo snel mogelijk.
  • We hebben een open houding en blik.
  • We denken zelf kritisch na en kunnen altijd voelen of iets klopt voor onszelf of niet. We kunnen en durven dit te uiten.
  • We mogen en kunnen onsZELF zijn.
  • Iedereen is gelijkwaardig.
  • We zijn zelfstandige individuen die weten wie we zijn, wat we willen, wat we kunnen en waar onze krachten liggen.
  • We zetten onze talenten mede in ten behoeve van de gemeenschappen waarin we ons bevinden.
  • We steunen elkaar en zorgen goed voor onszelf en de ander, waarbij “de ander” een persoon, een groep, de natuur en/of de omgeving kan zijn.
  • We vinden goede samenwerking van onschatbare waarde. We kunnen hierbij vanuit de groep denken en handelen, vanuit de vraag: ”Wat is het beste voor ONS of ONS doel?” We zijn ons ervan bewust dat dit betekent: “Voor de groep EN mijzelf”.
  • We streven naar het samenwerken en (co-)creëren voor het grotere geheel, bijvoorbeeld de samenleving, de mensheid of de aarde.

Ontwikkelaanbod

Via onderstaande manieren laat Flow Ontwikkelwijs de leerlingen groeien.

  • We geven leerlingen de tijd en ruimte om zelf te ontdekken, spelen, leren en onderzoeken.
  • We kijken naar de leerrijpheid van kinderen en sluiten daarbij aan indien gewenst.
  • Wat vind je leuk? Waar word je blij van? Als je doet wat je leuk vindt, leer je het gemakkelijkst.
  • Leerlingen leren bij ons van het leven.
  • Leerlingen hebben inspraak en beslissen mee via de consent methode.
  • Elke dag een verplicht lesmoment voor 7-plussers voor taal en rekenen en voor VO leerlingen voor talen en wiskunde.
  • We bieden leerstof aan in de vorm van activiteiten waar de kinderen zich voor kunnen opgeven: workshops, uitstapjes, etc.
  • Creativiteit zit verweven in ons hele Flow ontwikkelaanbod.
  • We organiseren projecten en/of themadagen met elkaar.
  • We hebben regelmatig één op één gesprekken met leerlingen. 
  • Leerlingen houden allemaal hun eigen portfolio bij, waar nodig met hulp.

Activiteiten Basisonderwijs

We werken met een maandplanning. Deze wordt gemaakt rondom een thema en bestaat uit incidentele en terugkerende activiteiten. De kinderen mogen kiezen of ze ergens aan mee doen of niet. Soms hebben kinderen ook weleens aanmoediging nodig om toch iets te doen wat ze in eerste instantie niet (denken te) willen. Er kan namelijk een angst aan de weerstand ten grondslag liggen. Soms zijn er activiteiten waarbij vanwege bijvoorbeeld de organisatie iedereen meegaat.

Dagindeling:

We beginnen met een dagopening waar iedereen bij is, hierin wordt kort besproken wat er die dag te doen is.

Na de dagopening blijven alle 7 plussers in het leslokaal, waar ze tot 11:00 uur bezig zijn met taal en rekenen. Soms kunnen 6 jarigen ook mee.
De jongsten blijven tot die tijd beneden en worden voorgelezen, ze kunnen taal/rekenspelletjes doen als ze dat willen en zijn aan het spelen.

De kinderen eten en drinken wanneer ze daar de behoefte toe voelen.
Rond half twaalf vragen we de kinderen of ze al gegeten hebben en kan er eventueel nog gezamenlijk gegeten worden.

Na de lunch kunnen kinderen kiezen wat ze willen. Dit kan vrij spel zijn, verdergaan met een project, een creatieve activiteit, naar buiten, een boek lezen enzovoort. Soms zijn er gastlessen of workshops. Eén keer per maand gaan we een hele dinsdag naar de Natuurderij. Daar krijgen de kinderen op alle mogelijke manieren les over de natuur.

Aan het eind van de dag wordt er gezamenlijk opgeruimd, hierbij begeleiden alle aanwezige volwassenen de kinderen en waar nodig de ouder het eigen kind.

Activiteiten Voortgezet Onderwijs

Leerlingen van het voortgezet onderwijs zijn ’s ochtends bezig met een aantal verplichte basisvakken. ’s Middags kunnen ze kiezen uit wat er op dat moment aangeboden wordt. Het vrije spel van de basisschoolperiode is vervangen door het bezig zijn met een eigen leerproject en kan ’s middags ook een keuze zijn. Het aanbod kan bestaan uit leermiddelen die standaard aanwezig zijn of dingen als workshops, gastlessen, creatieve activiteiten enzovoort.

Ondernemerschap vinden we een belangrijke en waardevolle ‘kunde’ bij Flow. Je ontwikkelen in een ambacht zoals vroeger gebeurde via de route van leerling tot meesterschap zien wij als ideaal en willen wij graag terughalen. Leerlingen hebben daarom de mogelijkheid om al op jongere leeftijd te beginnen met stage lopen. Bij Flow zelf besteden we ook op verschillende manieren aandacht aan het ondernemerschap.

Verder zijn de leerlingen gedurende de week bezig met het opstellen en bijhouden van hun eigen leerplan, zal er aandacht worden besteed aan zaken die je nodig hebt in het leven zoals omgaan met geld en zullen er consentgesprekken gevoerd worden.

Dagindeling:

– Dagopening, verloop van de dag, belangrijke mededelingen, dingen die leerlingen willen delen.
– Tot 11:00 uur: lesmoment Nederlands, Engels, wiskunde of tweede taal (Spaans, Duits of Frans).
– Aansluitend: zelfstandig werken aan of verwerking van de verplichte vakken.
– Lunch
– Kiezen uit aanbod of eigen project.
– Dagafsluiting en opruimen.

Voorbeelden van mogelijke activiteiten voor BO en VO

  • Moestuin en pluktuin
  • Wandelingen
  • Bakken en koken
  • Sport en spel binnen en buiten
  • Dieren verzorgen
  • Uitstapjes naar mooie plekken (strand, bos, musea, boerderijen)
  • Creatieve expressie (muziek, dans, toneel, beeldende kunst)
  • Creatieve activiteiten (knutselen, kleien, boetseren, schilderen, tekenen ,breien, haken)
  • Klussen (houtbewerking, elektrotechniek, bouwen)
  • Verhalen vertellen
  • Gesprekken, discussies
  • Kamperen, survival en vissen
  • Workshops (muzikanten, ambachtslieden, kunstenaars, edelstenen, etherische oliën, etc.)
  • Leren in en van de natuur
  • Energetische,- en bewustwordingsactiviteiten
  • Yoga, ontspanning,- en ademhalingsoefeningen
  • Mediteren en mindfulness
  • Projecten en/of themadagen, periodieke thema’s in relatie met de natuur

Specifiek voor BO: Vrij spelen binnen en buiten

Specifiek voor VO: Stages