Als we onze kinderen kunnen begeleiden in het worden (blijven) van autonome, gezonde, gelukkige mensen die weten wie ze zijn, wat ze willen en hoe ze dat (samen met anderen) kunnen bereiken, dan leggen we een basis voor een gelukkige, florerende samenleving. Zo’n samenleving is wat wij voor ogen hebben en wij willen kinderen begeleiden op hun weg daar naartoe.
Kinderen zijn van nature nieuwsgierig en onderzoekend. Ze staan helemaal open voor de wereld om zich heen en nemen waar vanuit hun gevoel. Deze natuurlijke staat willen wij helpen in stand houden en willen wij ze leren te gebruiken in hun ontwikkelingsgroei.
Wij willen onze leerlingen begeleiden, stimuleren, activeren en faciliteren in het volgende:
De grondslag van ons onderwijs is gebaseerd op onze eigen levenservaringen, inzichten en waarnemingen, en die van vele anderen die wij op ons pad zijn tegengekomen.
Uit al deze ervaringen en inzichten hebben wij die aspecten gehaald waar het voor ons om gaat en ze als kernwaarden geformuleerd. Vanuit deze kernwaarden werken wij. We leven ze voor en brengen ze over aan de kinderen. Kernachtig samengevat zouden we de grondslag van ons onderwijs “BewustZIJN” kunnen noemen.
Kernwaarden:
Via onderstaande manieren laat Flow Ontwikkelwijs de leerlingen groeien.
We werken met een maandplanning. Deze wordt gemaakt rondom een thema en bestaat uit incidentele en terugkerende activiteiten. De kinderen mogen kiezen of ze ergens aan mee doen of niet. Soms hebben kinderen ook weleens aanmoediging nodig om toch iets te doen wat ze in eerste instantie niet (denken te) willen. Er kan namelijk een angst aan de weerstand ten grondslag liggen. Soms zijn er activiteiten waarbij vanwege bijvoorbeeld de organisatie iedereen meegaat.
Dagindeling:
We beginnen met een dagopening waar iedereen bij is, hierin wordt kort besproken wat er die dag te doen is.
Na de dagopening blijven alle 7 plussers in het leslokaal, waar ze tot 11:00 uur bezig zijn met taal en rekenen. Soms kunnen 6 jarigen ook mee.
De jongsten blijven tot die tijd beneden en worden voorgelezen, ze kunnen taal/rekenspelletjes doen als ze dat willen en zijn aan het spelen.
De kinderen eten en drinken wanneer ze daar de behoefte toe voelen.
Rond half twaalf vragen we de kinderen of ze al gegeten hebben en kan er eventueel nog gezamenlijk gegeten worden.
Na de lunch kunnen kinderen kiezen wat ze willen. Dit kan vrij spel zijn, verdergaan met een project, een creatieve activiteit, naar buiten, een boek lezen enzovoort. Soms zijn er gastlessen of workshops. Eén keer per maand gaan we een hele dinsdag naar de Natuurderij. Daar krijgen de kinderen op alle mogelijke manieren les over de natuur.
Aan het eind van de dag wordt er gezamenlijk opgeruimd, hierbij begeleiden alle aanwezige volwassenen de kinderen en waar nodig de ouder het eigen kind.
Leerlingen van het voortgezet onderwijs zijn ’s ochtends bezig met een aantal verplichte basisvakken. ’s Middags kunnen ze kiezen uit wat er op dat moment aangeboden wordt. Het vrije spel van de basisschoolperiode is vervangen door het bezig zijn met een eigen leerproject en kan ’s middags ook een keuze zijn. Het aanbod kan bestaan uit leermiddelen die standaard aanwezig zijn of dingen als workshops, gastlessen, creatieve activiteiten enzovoort.
Ondernemerschap vinden we een belangrijke en waardevolle ‘kunde’ bij Flow. Je ontwikkelen in een ambacht zoals vroeger gebeurde via de route van leerling tot meesterschap zien wij als ideaal en willen wij graag terughalen. Leerlingen hebben daarom de mogelijkheid om al op jongere leeftijd te beginnen met stage lopen. Bij Flow zelf besteden we ook op verschillende manieren aandacht aan het ondernemerschap.
Verder zijn de leerlingen gedurende de week bezig met het opstellen en bijhouden van hun eigen leerplan, zal er aandacht worden besteed aan zaken die je nodig hebt in het leven zoals omgaan met geld en zullen er consentgesprekken gevoerd worden.
Dagindeling:
– Dagopening, verloop van de dag, belangrijke mededelingen, dingen die leerlingen willen delen.
– Tot 11:00 uur: lesmoment Nederlands, Engels, wiskunde of tweede taal (Spaans, Duits of Frans).
– Aansluitend: zelfstandig werken aan of verwerking van de verplichte vakken.
– Lunch
– Kiezen uit aanbod of eigen project.
– Dagafsluiting en opruimen.
Specifiek voor BO: Vrij spelen binnen en buiten
Specifiek voor VO: Stages