Zo willen wij de kinderen laten groeien:

  • Bij Flow Ontwikkelwijs kijken we naar de leerrijpheid van kinderen. Wanneer kinderen interesse beginnen te vertonen in bijvoorbeeld letters of cijfers, anticiperen we daarop door lesmethoden aan te reiken en/of spelenderwijs activiteiten aan te bieden die de interesse van kinderen prikkelt.
  • Wat vind je leuk? Waar word je blij van? Als je doet wat je leuk vindt, leer je het gemakkelijkst. Dingen die je heel graag wilt weten of wilt kunnen, spreken je aan, waardoor je in korte tijd bijvoorbeeld kunt rekenen of lezen. Ook dingen die eerst niet zo interessant leken, leer je sneller als je ze nodig hebt voor iets dat je wèl interesseert. Bijvoorbeeld het leren schrijven van een goede mail aan een bedrijf waar je een kijkje zou willen nemen. Leren is niet alleen werken uit een lesmethode. Kinderen leren vooral ook door zelf te doen en zelf te ervaren.
  • Kinderen leren bij ons van het leven. Dit betekent dat we alledaagse dingen samen met de kinderen doen, zoals afwassen, thee zetten, plantjes verzorgen, eten bereiden, boodschappen doen, schoonmaken, dieren verzorgen enzovoort. We gaan met de kinderen in de moestuin aan de slag, zodat ze zelf meedoen aan het proces van het zaadje tot de wortel op het bord. Verder gaan we bij werkplekken op bezoek, zodat de kinderen kunnen zien en horen hoe daar gewerkt wordt of zelfs even mee mogen doen! Denk hierbij aan alle mogelijke plekken waar gewerkt wordt, zoals bedrijven, winkels, ziekenhuizen, organisaties, instellingen enzovoort.
  • Kinderen hebben inspraak in beslissingen. We komen elke dag samen en nemen gezamenlijk besluiten op basis van consent. In het kort houdt dit in dat iedereen om de beurt een reactie kan geven op een bepaald voorstel. Dit gebeurt in verschillende rondes. Een voorstel wordt aangenomen wanneer er geen zwaarwegende bezwaren (meer) zijn. Door de consent methode toe te passen  ontwikkelen kinderen hun communicatieve vaardigheden. Ze leren echt naar elkaar te luisteren, respect te hebben voor elkaars mening, zich te uiten, voors en tegens af te wegen en te denken en  handelen in het belang van de groep (waarvan zij zelf ook onderdeel zijn).  Voorts ervaren ze  dat hun eigen mening ertoe doet en dat ze gehoord worden, net als ieder ander in de groep. En zo is iedereen mede-eigenaar en dragen we samen onze school.
  • We bieden leerstof aan in de vorm van activiteiten waar de kinderen zich voor kunnen opgeven, zoals bijvoorbeeld kinderyogales, handenarbeid, koken, houtbewerking of een onderwerp dat door de kinderen zelf is bedacht. Hiervoor werken we nauw samen met ouders en andere vrijwilligers of omliggende organisaties die zo’n workshop kunnen geven, om een zo breed mogelijk aanbod te creëren. Zo dragen we als samenleving de verantwoordelijkheid voor de groei van onze kinderen.
  • Creativiteit wordt op alle mogelijke manieren gestimuleerd. Creativiteit is niet alleen iets maken met je handen, het omvat veel meer. Het is ook het bedenken van oplossingen en mogelijkheden of van een heel nieuw concept. Creativiteit zit verweven in ons hele ontwikkelaanbod.
  • We organiseren projecten en/of themadagen met elkaar.
  • We hebben regelmatig één op één gesprekken met kinderen. Het is voor ieder mens fijn om echt gezien en gehoord te worden. Kinderen vinden het soms ook gemakkelijker om zich te uiten in een één op één situatie dan in een groep. Een individueel gesprek geeft gelegenheid om het kind nog beter te leren kennen, waardoor we nog beter op zijn of haar persoonlijke ontwikkelsituatie kunnen inspelen. Voor oudere kinderen kan dit gesprek ook gebruikt worden om een door hem of haar zelf bedacht plan voor een leerproject te bespreken.
  • Kinderen houden allemaal onder begeleiding hun eigen portfolio bij, waardoor altijd goed zicht blijft op de vorderingen met betrekking tot het behalen van de kerndoelen die wettelijk gesteld worden.

De activiteiten die we willen gaan doen:

  • Moestuin en pluktuin
  • Wandelingen
  • Bakken en koken
  • Sport en spel binnen en buiten
  • Bewegend leren
  • Dieren verzorgen
  • Uitstapjes naar mooie plekken (strand, bos, musea, boerderijen)
  • Creatieve expressie (muziek, dans, toneel, beeldende kunst)
  • Creatieve activiteiten (knutselen, kleien, boetseren, schilderen, tekenen ,breien, haken)
  • Klussen (houtbewerking, elektrotechniek)
  • Verhalen vertellen
  • Kamperen en survival
  • Beeldende kunst
  • Vissen
  • Workshops (muzikanten, ambachtslieden, kunstenaars, sprekers, edelstenen, etherische oliën)
  • Leren in en van de natuur
  • Energetische,- en bewustwordingsactiviteiten
  • Yoga
  • Mediteren en mindfulness

Dit kunnen wij niet zonder jouw hulp!

Wij hebben vrijwilligers nodig, maar ook een donatie, hoe klein ook, kan ons enorm op weg helpen.

Vrijwilliger worden? Kijk hier

Doneren? Klik hier.

 

Inspiratie

Kinderen stappen van nature af op datgene dat ze interesseert. Daarin kunnen we ze volgen, stimuleren en begeleiden. Dit is de intrinsieke motivatie. Maar ze hebben nog niet het overzicht dat volwassenen hebben en zien dus ook nog een heleboel mogelijkheden niet, terwijl ze die misschien wel interessant zouden vinden. Dit is waarom we ook aanbod hebben dat vanuit leerkrachten en andere volwassenen komt. We willen kinderen hiermee inspireren, zodat hun groei zo breed en veelzijdig mogelijk is.

''It takes a village to raise a child'' & ''It takes a child to raise a village''

Flow Ontwikkelwijs wil een samenleving creëren waarin kinderen leren van het leven. Om dit te realiseren werken we samen met vrijwilligers of vakmensen die Flow Ontwikkelwijs een warm hart toedragen. Zij helpen mee met allerhande klussen en activiteiten of delen hun kennis en vakmanschap. Dit kan incidenteel zijn of structureel.